Wednesday 27 January 2016

KERABU TERUNG BAKAR

Hohohohoho...

Dah tahun 2016 ek....


Lamer giler xdan nk menziaran blog haku ni..
haaa...aku guna istilah ziarah sebab lama dah x tanya kabo blog aku ni...
Gambar aku amik banyak...
Tp xdan update...
Haaaaa...macam la bz giler...
xper...xper....
Perkara yang  lepas jangan dikenang....

Heeee...macm orang putuih chenta la pulop..
Xde kaitan tau...

Malas nk pilih2 resipi ikut tarikh gambar,,,
Ku nak main belasah jer...
Asalkan dapat penuhkan ruang jer...

KERABU TERUNG BAKAR
2 biji terung panjang 
1/4 cawan santan
1 sudu kerisik(jika suka)
sikit garam
1/2 sudu teh lada hitam tumbuk
sikit gula
1 biji limau nipis
1/2 biji bawang besar hiris

Bahan Tumbuk:
3 biji cili padi
1/2 sudu teh belacan


1. Mula-mula basuh terung dan bakar .Bakar atas dapur gas pun boley..
Tapi mak aku kata nk lagi sedap bakar atas bara api.
??????..hmmmm klu aku memang x kan la..hahaha



2. Sentiasa alih-alihkan dan balik-balikkan hingga nampak terbakar sekeliling terung tu..
Dont worry dengan kulit hitam tu..heee



3. Kupas kulit yang hangus terbakar tu...
Haaaa..kan dah cantik isi putih tu..
Syyyy....nak bagitau ni...time ni bau dia macam best jer....
Like smoke brinjal..
Heee..memang la sebab dah bakar kan...


4. Dalam mangkuk kecil gaulkan bahan tumbuk,garam,gula,bawang,lada hitam kerisik dan santan.Perahkan limau dan sesuaikan rasa
Curahkan bahan tadi atas terung & makannnnn.....
Aku ngan mak aku ratah cenggitu jer....Sedappppp...
Macam x caya la terung tu bila dah bakar rasa manis & sedappppp sangat..
Kalau mak aku masak kari atau sayur memang aku x makan terung tu..
Tapi dh jadi kerabu ni sdap la pulakkkk....
Heee

No comments:

Post a Comment