Tuesday 3 February 2015

SUP AKAR TERATAI & FISHBALL....UNTUK ORANG SAKIT..!!!

Sup Akar Teratai & Fishball....Untuk Orang Sakit...
Kenapa mesti tulis Untuk Orang Sakit...???
Sebab Sup ni memang mak aku masak untuk orang sakit...!!!
Kata mak aku Sup Akar Teratai ni peberet nenek nih....!!!
Tapi camaner nak hantar kat nenek...jauh sangatttt...!!!!


Sup Akar Teratai & Fishball ni mak aku masak untuk kawan mak aku yang sakit...
Semalam kan cuti ganti Hari Wilayah...
Aku ikut mak aku gi melawat kawan mak aku yang sakit...
Antara yang mak aku bawa sebagai buah tangan ialah Sup Akar Teratai & Fishball ni la..


Gambar Sup Akar Teratai & Fishball ni masih dalam periuk...
Tapi bukan la mak aku bawa ngan periuk ni...
Mak aku isikan dalam plastik ,pastu ikat ngan getah & masukkan dalam bekas container supaya x tumpah...!!!

Dari pagi lagi  lagi nampak mak aku  buat fishball ...
Sejak 2 menjak ni mak aku rajin buat fishball...
Minggu lepas rasanya 2x mak aku buat fishball
Satu masa masak HOMEMADE FISHBALL SOUP WITH SILKY TOFU kat sini...
Pastu masa masak Mee Kari Express...

Kata mak aku sejak tengok suratkhabar baru-baru ni pasal kilang fishball yang kena serbu pasal sangat kotor tu,mak aku kata dah x beli fishball lagi dah...
Mak aku kata rasa x selera dahh nak makan fishball yang dibeli...
Tapi nak makan juga fish ball tu...kena la buat sendiri...!!!
Elehhhh...mak aku tu...nanti dah lupa pasal suratkhabar tu ..beli jugak fishball rasanya..heeee


 HOMEMADE FISHBALL

1. Buat fishball..Ikan kembung yang mentah diambik isinya & tumbuk halus bersama sikit garam & lada sulah..Tambah tepung ubi & sikit air batu .


2. Bulat2kan ...
** ni copy dari entri  HOMEMADE FISHBALL SOUP WITH SILKY TOFU kat sini...


 
SUP AKAR TERATAI & FISHBALL

1batang akar teratai
1mangkuk homemade fishball -
1 batang carrot
garam ,lada sulah
daun sup

bahan tumis:
3 sudu minyak zaitun
1 bawang besar cincang
5 bawang putih cincang
1 ketul halia- hiris halus



1. Buat fishball..mak aku kata yang ni guna 3 ekor ikan kembung yang besar. ambil isinya tumbuk bersama sikit garam,lada sulah tepung ubi & sikit ais.Bulat2kan

 Akar teratai & carrot..
 kata mak aku kalau dapat akar teratai yang kecik lagi baik...


      *** Syyyy..mak aku citer sebab nenek suka sangat makan akar teratai ni ...nenek pernah pergi 
             korek pangkal pokok teratai kat tali air tapi sampai  sudah nenek kata x jumpa pun akarnya...
            Mak aku kata yang ni beli...tapi bukan selalu ada kat supermarket...musim nak raya cina je 
            yang selalu jumpa...


2. Kupas kulit akar teratai..Bila dikerat camni la rupa akar teratai...ada corak cantik..



3. Kalau akar yang kecil bila potong nampak cantik,KAlau akar besar kena belah 2 baru potong..


4. Akar teratai....carrot...fishball..ready to cook...


 5. Panaskna minyak zaiton & tumis bawang besar,bawang putih & halia...



6. Masukkan 4 cawan air & masukkan fishball,akar teratai & carrot.Biar mendidih dengan api
    perlahan selama 15 minit supaya rasa ikan & sayur2 tu akan menjadikan kuah sup berasa sedikit manis.

Tambah garam & lada sulah...Angkat & tabur daun sup....siap..

**** Sebelum gi tengok kawan mak aku yang sakit tu dah tengahari...mak aku suruh akau makan nasi dulu...tapi aku xnak sebab kenyang lagi




Kerana masa pagi dah sarapan Pulut Kukus dengan  kelapa parut & Ikan Pekasam Goreng...!!!

Sekali masa tengok kawan mak aku yang sakit tu hirup sup yang mak aku bawa ni...aku rasa macam nak je minta sikit sebab nampak sedappppppp sangat...mungkin sebab masa tu perut aku dah mula lapar....!!!!
Tapi memang sedap la kot sebab kawan mak aku tu makan sampai habis...
Betulll....!!!
Depan2 kitorang memang makan habis...licin!!!
Kembang hati mak aku dohhhh......
Tapi kempis perut aku ni siapa nak jawabbbbbb....????
Lapar dohhhh...!!!!
Huhuhuhuhuhu.....

Cepat2 aku ajak mak aku balik....pastu ajak mak aku singgah makan roti canai kat mamak....
Aku siap order kari kambing sepiring nak makan ngan roti canai...
Sedap gilerrrrr  doh....!!!!!!



 Sampai rumah terus panaskan sup ni & makan lagiiii...
2 mangkuk doh......sebab teringat kawan mak aku makan tadi memang terliur sngat..
Hahahaha.....

Mak aku kata...moral of the story.....
Lain kali kalau nak gi mana2 makan bagi kenyang dolu.....
Walaupun nak gi makan kenduri...sebab nanti kat rumah kenduri x la buruk sangat makan macam orang x pernah jumpa makanan...lagi pun mana la tau...ntah2 nasi kat rumah kenduri tu dah habis...
tentu kes naya la kan....hahahahaha!!!!!
Assalamualaikum...!!!!!!




No comments:

Post a Comment