Thursday 8 January 2015

SUP KIMCHI......DUA HARI BERTURUT-TURUT..

Sup Kimchi....
Makan sambil tengok citer Korea..
Pastu berangan makan sup ni bersama Lee Min Hoo...Hyun Bin
Hahaha....
Dah 2 hari berturut2 aku makan sup kimchi sebab sedap..
Aku sukaaaaaa....!!!

Kakak pun kata sedap...
Kakak kata sedap macam kakak makan kat Dubu-Dubu  Restaurant di Mid Valley minggu lepas...
Huh..kakak makan x bawa aku...gi ngan kengkawan dia jew...huhuhuhu

Sebab tu aku suruh mak aku masak untuk aku...
Semalam mak aku dah masak seperiuk...habis..!!!
Hari ni aku request lagi...!!!
Esok xnak dah....hahaha

Mak aku masak ni untuk aku nyer lunch....
Time ni belum pukul 10 pun..pagi lagi...
Tapi mak aku dah masakkan Sup Kimchi ni untuk aku nyer lunch awal sebab mak aku kata dia ada hal lepas ni..
X kisah lah nanti nak mkan aku panaskan jew....

SUP KIMCHI - cara mak aku
1 cawan kimchi kimchi
1 blok tauhu lembut-  khas untuk sup
1 kiub bilis
15 udang- buang kulit
4 cawan air
daun sup
Garam & sikit gula
sikit minyak untuk tumis

Bahan blend:
2 cili merah +3 cili padi
2 bawang putih
1/2 bawang besar
sikit udang kering

** Bahan ni boleh blend banyak2 & simpan dalam peti ais ..juga boleh guna untuk goreng nasi & mihun..

1. Panas sikit minyak & tumis nahan blend hingga garing..Pastu tambah 4 cawan air & kiub bilis.
Biar hingga mendidih & tambah garam & sikit gula...

2. Potong2 tauhu menjadi kiub..
Sebab kimchi ni dah siap potong kecik2..xyah la potong lagi..

Tauhu lembut untuk sup...
Kimchi yang mak aku guna...
Ada tanda halal ya....
Bila dah mendidih masukkan kimchi & tauhu lembut..Kacau hati2 supaya tauhu x hancur..
Akhir sekali sebelum angkat baru masukkan udang yang dah buang kulit..Masak sekejap sahaja & angkat...
Tabur daun sup & ciapppppp..........
Hirup sup masa panas-panas...
Pedas..masam..masin..sikit manis...
Pergh....i likeeeeeee.....!!!!
Huh makan masa hujan tadi memang feel la....
Terus lupa sekejap Ayam masak kicap yang kakak buat tu...kejap je la..heee
Mak aku kata orang Korea makan kimchi pada musim sejuk.sebab dorang awetkan makanan tu untuk persiapan musim sejuk pun..
Aku plak kena makan masa hujan la untuk ambil feel musim sejuk...
Sesuai la kan...sekarang ni musim hujan....hahahaha




No comments:

Post a Comment