Saturday 31 January 2015

MEE KARI EXPRESS..!!!


Mee Kari Express....
Mak aku yang latak nama express tu
Kenapa express...?
Haaa....mak aku kata sebab buat dalam keadaan kelam kabut & cepat je siap...
Express tu kan maknanya cepat...
Kalau letak naman Mee Kari Cepat..cam xbest je...
Kasi nama Mee Kari Express....
Ok la sikit...
Walaupun maksudnya sama....



 Kata mak aku lagi....
Nama yang kita letak pada makanan tu boleh menarik perhatian untuk kita makan...
Mak aku siap bagi contoh..
Antara Nasi Putih dengan Nasi Putih-Putih Melati...
Mana yang akan aku pilih..?
Hmmmm.....
Tentulah aku akan pilih Nasi Putih-Putih Melati....!!!!
Walaupun ianya nasi yang sama...



Sebab tu lah mak aku kata artis-artis juga ada sesetengahnya guna nama lain dari nama asalnya supaya orang lebih tertarik ..
Contoh yang aku tau ialah Saloma....
Namanya asalnya Salmah...
Camaner aku tau..?????
Sebab 3hari 3 malam aku tengok citer Saloma kta Astro Warna tahun lepas la ...heee
Dalam citer tu memang dia bagitau nama asal Saloma tu Salmah....
Kakaknya Mariam...tukar jadi Mariani....
P.Ramlee panggil Saloma jadi Sally...
& Saloma panggil P.Ramlee sebagai Remy...
Hohohoho....rasanya ada x pengarahh filem nak amik aku jadi pelakon extra...???
Ambil la...ambil la...!!!!!
Huhuhuhu....




Haipppp....
Apa ni melalut pasal artis ni...
Ok..ok...ok....citer Mee Kari Express....
Mee Kari ni mak aku aku kata masak express pada hari Khamis ...
Dah 2 hari dah punnnnnn...!!!
Hari Khamis tu aku ada kokurikulum sampai pukul 4.30 petang...
Masa mak aku amik aku kat pagar sekolah tu...aku ajak mak aku gi makan...
Tapi mak aku kata xboleh sebab nak kena cepat-cepat keranan kakak call dia dah nak sampai terminal..
Ooooo.....aku lupa yang hari ni kakak balik..
Terus mak aku masuk F1...
Hahaha...pecut keta nak gi amik kakak Sampai terminal...kakak dah sampai pun...
Ada kawan kakak nak tumpang sebab dia call mak dia x dapat..
Lapar giller doh...
Nak singgah makan..hujan pulak...
Pastu nak hantar kawan kakak...
Huhh..hampir setiap minggu kakak akan balik..
Kakak kata kena dia rindu kat rumah...hahaha
Kata kakak ada sorang collagemate dia lagi "home sick.."
Setiap hari nengis ingat rumah...tiap minggu kawan dia akan balik dari Johor ke Seremban...
Hahaha...hahaharu...memang haru..!!!!
Eh...melalut lagiiii....!!!!


Ok..ok..ok...Mee Kari Express...!!!
Mak aku kata hanya 20 minit masak Mee Kari Express ni...
Itupun sebab mak aku yang masak..
Kalau aku masak memang 2hari 2malam la...hhahaha
Pun belum tentu boleh makan..
kannnnnn......

MEE KARI EXPRESS
2 ketul ayam-potong kecik
10 fishball
5 biji arrowhead- sebab xde kentang
1/2 bawang besar-dadu hallus
3 bawang putih-cincang
1 bungkus kecil serbuk kari ikan
1sudu serbuk cili
1/2 kotak santan + 3cawan air
garam,gula\Minyak untuk tumis
daun sup
limau
1/2 bungkus spagetti /vermecelli

1. Panas sikit minyak & tumis bawang-bawang..
2. Masukkan rempah kari & serbuk cili yang telah dibancuh dengan 1 cawan air.
3. Masukkan ayam & arrowhead..
4. Masukkan santan & fishball, garam sikit gula & masak hingga semuanya empuk.
5. Semetara nak tunggu kuah masak...rebuslah spagetti hingga lembut..
6. Hidangkan spagetti dengan kuah & tabur daun sup & perah limau.
 

** Pesan mak aku spagetti tu kena rebus lama sikit untuk dapat rasa mee..Tapi kalau nak masak resipi lain rebus ikut arahan pada pembungkusnya...

Kat umah aku kalau buat Mee Kari memang mak aku hanya guna spagetti....untuk ganti mee...sebab kitorang lagi suka spagetti daripada mee kuning...

Ni mak aku kata Mee Kari Express...
Walaupun express  tapi kitorang makan x pandang kiri kanan dah sebab memang lapar giller...!!!!
Kakak kata dia memang belum makan..
Aku plak penat kokurikulum..
Memang lapar la..
Hujan plak lebat...
Lagi la laparrrrrrrr....!!!
Kalau yang  bukan express....mak aku kata kena letak macam2 la baru cukup syarat...
Tapi mak aku kata...buat je ikut apa yang ada..
Rasa pun lain lain la

MACAM MEE KARI YANG NI....

Belasah je kata mak aku...tapi apa juga yang mak aku masak....aku tetap kata sedap...!!!!
Kerana aku anak yang baikkkkkkkk...
Hahahahahaaa...!!!!

No comments:

Post a Comment