Tuesday 11 November 2014

BELAJAR MASAK RENDANG


Rendang Daging....
Ni aku masak hari Ahad pagi...
Naper...x percaya...?
Percaya ke...x percaya ke....
Memang aku yang masak Rendang Daging ni..
Sebabnya hari Jumaat cikgu dah umumkan ada Pertandingan Master Chef Junior pada hari Selasa nanti untuk Tahun 6 sebab dah habis UPSR
Cikgu kata kena masak:
-1 lauk
-1 sayur
Tu je....
Kalau nka tambah dessert kena masak kat umah..
Air boleh buat ikut suka..


Ramai yang dah bagi nama nak masuk Master Chef Junior ni
Tapi masa pagi tu aku rasa sedih sangat bila 2 orang kawan yang dah janji nak group ngan aku tiba2 pergi joint dengan kawan lain yang aku x ngam...
Apapun lepas tu rasa best plak sebab aku cari kawan lain yang lebih ngam..yang sama 5 Berlian tahun lepas
Akhirnya dapatlah 6 orang seperti yanng cikgu bagi syarat iaitu 4-6 orang 1 kumpulan...
Kitorang siap campur2 kelas lagi..

Kumpulan aku...
-Aku-6Nilam
-Imtisal-6Nilam
-Asniza-6Nilam
-Syaza- 6 Nilam
-Maisarah-6Berlian
-Farah-6Zamrud
Dorang siap lantik aku jadi ketua lagi..
Imtisal ngan Asniza memang sejak dulu selalunya akan sama kumpulan ngan aku & selalunya memang aku akan jadi ketua...hehehe
Kitorang dah setuju nak masak rendang daging,kerabu kacang panjang

Aku dah janji ngan dorang nanti hari Sabtu atau Ahad aku akan belajar masak rendang ngan mak aku supaya masa hari pertandingan nanti senang sikit sebab aku dah biasa masak...
Sebab tu la hari Ahad tu memng awal pagi lagi aku dah bangun & masak rendang...
 Aku memang suka tolong mak aku masak...
Tapi kali ni aku yang masak..mak aku tolong je....tolong bagitau bahan nak masak rendang & tolong rasa & komen..hehehehe
Cuma bab potong daging tu memang aku fail la....mak aku terpaksa potongkan....huhuhu
Susah nak potong sebab daging tu liat...
Banyak kali juga mak aku tolong rasa & banyak juga yang mak aku komen suruh tambah itu & ini
Sebab aku sibok masak rendang memang xleh nak amik gambar la...Baru aku tau susah nak amik gambar sambil masak...Selalunya senang amik gambar sebab mak aku yang masak...aku amik gambar je....
Hanya ni je satu gambar yang sempat aku amik sebab ingat nak amik gambar lepas dah masukkan dalam mangkuk...sekali dah makan aku terlupa daaaaaa...
Sampai dah habis baru ingat ...huhuhuhu
Dah siap rendang tu rasa bangga sangat sebab mak aku kata sedap..Kakak pun makan bertambah-tambah...Hmmm baru rasa confidence nak masuk Pertandingan Master Chef Junior tu hari Selasa nanti....hehehehe

Masa aku masak Rendang Daging tu ...mak aku tengah sibok juga...
Mak aku sibok buat Karipap Sabah.....banyakkkkkkk

Mak aku kata Karipap Sabah ni sebab ada tempahan....
Sambil mak aku membuat karipap ni....aku plak sibok mengacau rendang experiment untuk Master Chef Junior nanti..
Petang plak ikut mak aku gi hantar karipap....Balik dari hantar karipap gi beli barang dapur..
Sampai rumah dah senja pun......
Cantik pulak pemandangan senja hari Ahad tu,,,
Begitulah ceritanya aktiviti aku pada hari Ahad....

No comments:

Post a Comment