Wednesday 24 September 2014

KUIH TEPUNG GOMAK.....MAKE-UP TEBAL...!!!

Hmmm....UPSR tetap kena repeat....
Itu dah memang pasti....
So...redho je lah...
Kita makan doluuuuu.....!!!!
Ni Kuih Tepung Gomak....
Mak aku buat pada hari ke-2 UPSR hari tu....
Hehehe..sajer nak sebut juga UPSR....!!!!

Asalnya aku x tau pun apa nama kuih ni....
Cuma nampak mak aku tengah prepare nak buat kuih petang  tu..
Sepanjang akku UPSR hari tu mak aku puasa setiap hari...
So..buat kuih ni untuk buka puasa la...
Aku yang x puasa tupang sekaki...
Sekaki je tau..!!!
Kuih Tepung Gomak ni rupa dia bulat leper & liat-liat macam chewing gum je...hahahaha
Ada inti kelapa manis...
Kat luar dia berjerebu tebal macam jerebu gunung berapi kat Indon tu...hahahaha
Kata mak aku...ada orang panggil Kuih Tepung Gomak...
Ada orang panggil kuih ni Kuih Habuk-Habuk sebab ada banyak habuk kot..hehehehe

Lagi satu kata mak aku...intinya boleh guna inti kacang hijau yang buat bubur kacang tu...rebus sampai lembut & campur kelapa & gula...Mak aku kata inti tu lagi sedap..Tapi aku belum pernah makan ...
Yang ni mak aku buat guna inti kelapa manis..
Inti ni mak aku kata baki inti Kuih Tepung Bungkus hari tu...
Ooooooo...
Apa kaitan dengan tajuk kat atas tu...?
Apa  kaitan dengan Make-up tebal tu dengan kih ni...?
Haaaa...kata mak aku ...zaman mak aku sekolah dolu...
Mak aku kata siapa yang pakai make-up tebal ..
Atau pakai bedak muka tebal macam opera Cina tu...
Memang akan di panggil "MUKA TEPUNG GOMAK" la...
Sebab bedak tebal macam tepung gomak...hahahaha

KUIH TEPUNG GOMAK..mak aku
Bebola:
1cawan tepung pulut
sikit garam
Air secukupnya

Inti :
 1kelapa parut putih ( dalam 3 cawan la)
2 Gula Kelantan ( Gula Melaka)
3 sudu  gula pasir
1sudu kecik garam
1/2 cawan air
2 daun pandan
2 sudu tepung gandum

Bedak @ Make-up:
1/2 cawan tepung kacang hijau

1. Buat inti kelapa..Masak gula kelantan,gula pasir,garam,air & daun pandan hingga mendidih & agak pekat.Setelah pekat masukkan kelapa putih & terus masak hingga agak kering..Tabur tepung gandum supaya mudah dibentuk & rasa lebih sedap.

2. Buat Bebola..Bancuh tepung pulut garam & masukkan air sedikit demi sedikit hinggan jadi macam play dough @ macam nak buat Buah Melaka..

3.Cara buat Kuih Tepung Gomak..
i. Bulat bulatkan inti  agak-agak sebesar guli...Tepung pulut juga dibulatkan sama banyak dengan inti supaya dapat saiz kuih yang sama besar
 ii. Balut inti dengan tepung pulut....
iii.  Leperkan ..Buat hingga habis

 iv. Masak air yang banyak hingga mendidih & masukan bebola leper tadi & rebus hingga timbul...
     (kata mak aku..boleh juga dikukus...tapi sebab nak cepat..hanya rebus hingga timbul..)
v.
 Kata mak aku zaman dolu2..mak-mak & nenek-nenek memang rajin sangai kacang hijau & tumbuk jadikan tepung kacang hijau yang harum untuk sadur kuih ni...Tepung kacang hijau tu juga mak aku kata sangat sedap dijadikan Kuih Putu kacang...
Tapi mak aku kata sebab mak aku x serajin mak-mak & nenek-nenek zaman dolu..maka hanya guna tepung kacang hijau ready made macam kat atas ni...

vi. Supaya tepung kacang hijau tu lagi harum...mak aku kata elok sangai sekejap...Sangai tu aku dah tau maksudnya sebab dah selalu guna...Haaa sangai tu maksudnya ...goreng tanpa minyak la...
 vii..Sadur kuih tu dengan tepung kacang hijau sangai....Ni kiranya part pakai bedak @ ber make-up la ni.....Pakaikan bedak banyak-banyak....baru cantik..
 viii. Sebab pakai bedak tebal makanya sesuai la dinamakan Tepung Gomak...hahahaha

ix.. Awas....!!!!!! Kalau makan jangan bercakap..nanti bersembur...
Satu lagi ..kalau nak makan ...ambik 1 kuih letak dalam piring sebab kalau ambik & terus makan depan TV confirm kena marah ngan mak sebab tepung kacang tu berterabur...
Tambah lagi kalau makan atas carpet...Sah mak-mak akan berleter 3hari 3 malam sebab jenuh nak vakum...Bangla jual karpet tu xkan bertanggungjawab nyer...hahahahaha




2 comments:

  1. nak try nanti..rupanya dengan tepung kacang hijau pun boleh, tak tak payah susah2 nak goreng kacang hijau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak.. Ada cheff baca blog kiter laa.... Heeee

      Delete