Wednesday 16 July 2014

RENDANG DAGING UNTUK KAKAK & JUS ROSELLE PEDAS..!!! .....IFTAR RAMADHAN 14

Hari Sabtu 14 Ramadhan....
Pagi aku tetap juga ada Kelas tambahan macam biasa..
Pukul 8.00 pagi hingga 12.30 tengahari...
Sebelum hantar aku gi sekolah untuk kelas tambahan..mak aku sibok masak Rendang Daging...Dari lepas sahur lagi mak aku bz masak rendang...Bukan sebab nak raya...

Tapi mak aku masak Rendang Daging sebab untuk kakak nak bawa balik kampus dia...Kakak dah beli tiket pukul 1.30 petang...Hmmm awal-awal lagi aku dah cakap ngan mak aku supaya amik aku dulu kat sekolah sebelum hantar kakak sebab aku nak ikut juga...

Mak aku amik aku kat sekolah,kakak dah ikut sekali siap-siap untuk terus gi bus stand...
Yang kelakarnya kat seat belakang kereta aku nampak ada Kuih Tart Nanas yang masih panas dalam tupperware.Tupperware tu terbuka..x tertutup..Bila tanya maka ku,mak aku kata Kuih Tart Nanas tu baru je kuar dari oven.Sebab kakak nak juga bawa Kuih Tart Nanas tu,mak aku kata ,kuar je dari oven terus masuk dalam tupperware & biar dia sejuk dalam kereta kerana masa dah suntuk.Pukul 12.30 nak aku balik Kelas Tambahan .Pukul 1.30 bas kakak nak jalan...

Lagi kelakarnya..masa depan bus stand...mak aku parking kereta depan lobi & sambil tu isikan Kuih Tar Nanas yang dah sejuk tu dalam balang...Sambil tu mata mak aku melilau  sebab ada polis tengah ronda sebab kalau ikutkan mana boleh parking depan lobi...Siap je packing Kuih Tart tu kakak pun terus masukkan dalam beg & berkejar masuk terminal bas ..Kiranya selain daripada bekal Rendang Daging tu,kaka juga bawa bekal Kuih Tart Nanas yang betul-betul fresh la....sua-suam lagi...Hahahahaaha..memang kelakar la...
Ni baki Rendang Daginga yang buat untuk kakak..Abang minta mak aku buatkan Nasi Lemak untuk makan ngan Rendang daging ni...

RENDANG DAGING...bekal kakak
1 kg daging lembu- potong kiub agak besar
3cawan santan pekat
1/2 cawan kerisik
4 sudu gula melaka
sikit garam
2 keping asam keping
1 daun kunyit
 1/2 cawan minyak

rempah tumis:
1 kayu manis
3 bunga lawang
5 bunga cengkih
10 buah pelaga

rempah blend :
20 cili kering
2 sudu rempah ketumbar
1 sudu rempah jintan manis
2 serai
sikit lengkuas
1 ketul kunyit
2 bawang besar
5 bawang putih

1. Panaskan minyak dalam kuali yang besar.
2. Tumiskan rempah tumis sampai harum
3.Masukkan rempah blend & daging & masak sampai airnya kering.
4. Masukkan santan,asam keping,garam,gula melaka & kerisik..
5.Kacau hingga kering dan berminyak..siap
Walaupun dah ada Rendang daging,mak aku masakkan juga Sambal Telur sebab Nasi Lemak kalau xde sambal mana feel kan...? hehehehe...Ni peberet abang ni Sambal Telur ni....
Ah,abang tu semua peberet dia...Rendang pun dia yang makan paling banyak..Sambal Telur pun dia belasah..hahahaha

Lagi 1..mak aku kata kalau Nasi Lemak mesti kena ada timun...
 Ni mak aku nyer lauk...hahahaha..aku x tau apa yang sedapnya daun ni...beria-ia mak aku makan ngan Nasi lemak..habis daun tu mak aku makan...ish3...Mak aku kata ni daun ulam..namanya Daun Tenggek Burung...hmmmm cam pelik je nama dia...

Ni Jus Rossele  Pedas tu...hahahahaha....

 Masa mula minum rasa dia manis...Bila dah masuk tekak tiba-tiba ada macam rasa pedas...Ingatkan aku je rasa camtu..Rupanya abangpun kata dia rasa pedas...Mula mak aku x caya.tapi bila mak aku plak minum...sah..!!! mak aku kata dia pun rasa pedas...
Rupanya...mak aku kata bila dia tengok balik kat dapur,baru perasan yang buah roselle tu mak aku rebus guna periuk yang rebus cili untuk buat Rendang daging pagi tadi.....Mak aku kata x sangka la plak masih ada pedas sebab dah banyak kali basuh & gosok dengan dawai berus periuk pun masih ada rasa pedas...
Akhirnya semua air tu mak aku bagi je Sink kat dapur tu minum....Kitorang minum la air kosong...

Nasib baik juga ada buah tembikai ni sebagai penyelamat...Tapi makan camtu je lah,,xde la nak buat jus lagi sebab dah berbuka pun....hahaha..Begitulah ceritanyaaaa....


No comments:

Post a Comment