Wednesday 9 July 2014

NASI LEMAK AYAM GORENG BEREMPAH & SIRAP SELASIH...IFTAR 7

Nasi Lemak Ayam Goreng Berempah......Hari sabtu...Hari ke 7 puasa .....
Kerana luka operate abang tu masih belum sembuh sangat lagi...xleh la nak  makan seafood macam ketam peberet aku tu...sotong,,udangn bagai....takut gatal...
Tapi kalau x kerana operate pun....abang mana makan semua tu...Abang hanya makan ayam,daging & telur je....Ikan pun hanya 2 jenis ikan je yyang dia makan....Ikan Pari & Ikan Talapia...tupun kalau ikan Talapia Panggang...
Puasa tahun lepas abang xde....kitaorang banyak makan seafood .....Puasa kali ni kakak plak xde....Kerana abang hanya suka ayam....dengan aku-aku sekali kena makan ayam je...Mak aku lagi la boring sebab mak aku bukan suka sangat ayam....Tapi sekarang hari-hari kena ada ayam...Macam hari ni Ayam goreng Berempah...

 AYAM GORENG BEREMPAH MAK AKU
1/2 ekor ayam-potong
bahan rempah:
2 sudu ketumbar
sikit jintan manis
 1 ketul kunyit
1 sudu garam
5 bawang putih
2 serai
1 bawang besar

1. Blend kering semua bahan rempah & gaul dengan ayam..Perapkan beberapa jam
2. Panaskan minyak & goreng dengan api sederhana...

Makan Ayam Goreng Berempah ngan Nasi Lemak....

 NASI LEMAK ..
2 cawan beras
1 kotak (250 ml) santan
1 1/2 cawan air
2 daun pandan
sikit garam & gula
sikit halia mayang halus

1. Cuci beras & masuk dalam rice cooker..Tambah semua bahan lain & biar nasi tanak hingga masak...
 Dah namanya Nasi Lemak...kena la ada Sambal Ikan Bilisnya....baru rasa  feel Nasi Lemak...

SAMBAL IKAN BILIS MAK AKU
1 genggan ikan bilis- cuci & goreng
10 cili kering
1 bawang besar
2 asam keping
1 sudu gula merah
sikit garam
Minyak masak

1. Blend cili kering yang dah rebus..+ bawang besar & blend sampai halus...Patutnya letak sikit belacan tapi sebab abang x boleh makan belacan maka xyah bubuh.
2. Tumis bahan blend hingga naik  minyak..Tambah asam keping ,garan & gulka merah.
3. Bubuh ikan bilis goreng & kacau rata.Rasa asam garamnya & angkat

Ni aksesori untuk Nasi Lemak Ayam Goreng Berempah tu...Ikan Bilis Goreng + Kacang tanah...Telur Rebus.....Timun & Salad....
Airnyya pula Sirap Selasih......
SIRAP SELASIH MAK AKU
1/2 kg gula dimasak bersama 2 cawan air...5 bunga cengkih....2 daun pandan...1 kulit kayu manis & 2 daun limau purut + perisa Ros Merah & sikit Pewarna merah jambu....Masak biar mendidih & sedikit pekat..Simpan dalam botol & guna bila mahu..

Jangan lupa rendak 1 sudu biji selasih untuk dicampurkan supaya jadi la Sirap Selasih


No comments:

Post a Comment