Sunday 11 May 2014

FLORENTINE.....4 KALI SEMINGGU...& PANTUN

Ni namanya Florentine...Bukan aku yang bagi nama..tapi mak aku kata memang itu la nama dia....
Minggu lepas 4 hari berturut-turut mak aku buatkan Florentin ni...Sedap sesangat.....
2 hari aku bawa bekal ni  gi sekolah..tapi 1 hari je makan ngan kawan-kawan...



Sebabnya hari pertama bawa Florentine ni ,ingat nak kongsi ngan Najwa,Shasya,,Fakhrul,Aisyah & Hassan...
Sebab apa aku hanya nak kongsi berlima sahaja...?
Sebab hari pertama bawa Florentine ni hari Selasa 6 Mei...tu adalah hari kitorang ada Pertandingan Pantun Wilayah Persekutuan kat SK Wangsa Melawati...Sekolah aku Johan Zon Pantun Zon Pudu...
Ni gambar masa bulan April 2014 hari tu (aku dh lupa tarikh)..Gambar ni pun aku cilok dari FB Cikgu Norimah....Masa ni Pertandingan Zon Pudu & sekolah aku Johan...Tu yang tudung kuning tu Cikgu Norimah..Jurulatih pantun sekolah aku...Yang lelaki seorang tu la Fakhrul..pemantun ke-3...Sebelah Fakhrul tu Najwa,pemantun pertama....Sebelah cikgu Norimah tu ,Aisyah ,pemantun ke-5...Haaa yang paling besar & bab bab tu haku la...pemantun ke-4 dan sebelah haku yang pegang 2 trophy tu BFF aku Shasya..Shasya dapat 2 trophy sebab dia pemantun terbaik.
Tapi sehedisnya sebab masa Pertandingan Peringkat Wilayah...kitorang x menang....
Bukan kalah tau...cuma x menang..huhuhuhu....Cikgu Syikin cakap kitorang menang dalam kalah...hmmm..camana tu..?
Kira bukan rezeki la tu...nanti sekolah menengah aku nak masuk lagi...
Pasal Florentine ni...dorang semua tu x dapat rasa sebab aku tertinggal dalam kereta mak aku..Masa mak aku hantar pagi tu memang kelam kabut sebab terlambat sikit sampai sekolah...Ayah Shasya yang hantar gi pantun tu..Bila balik petang rupanya bekal tu kakak dah makan habis...huhuhu
Yang hari Selasa tu dah hari ke-2 mak aku buat.Hari pertama buat petang hari Isnin..Buat 2 loyang,selesai malam tu juga..Makan sambil buat kerja sekolah..Hari ke-3 mak aku buat Florentin ni pagi Rabu..Yang tu baru sempat aku bawa gi sekolah...Makan ngan kawan-kawan masa rehat..berebut-rebut kitorang makan..

Na gambar yang mak aku buat  pagi hari Rabu..haa,nampak tu time kat gambar..Pukul 5 pagi mak aku dh ber baking...Semuanya sebab aku nak bawa bekal Florentine ni la...heeee
Masa ni Florentine ni panas lagi..Baru kuar oven...
Ni pun gambar yang hari Rabu juga..Warna dia gelap sikit sebab mak aku kata dia bake sambil mandi..terlebih timing...Gambar yang hari Sabtu semalam ..x sempat nak snap sebab kelam kabut..Semalam kan hari sekolah ganti..So,Sabtu pun kena la gi sekolah..huhuhuhu

FLORENTINE
2cawan tepung Beinetta
1 1/2 cawan almond flakes
1/2 cwn pumpkin seeds

1. Alas dulang dengan baking paper.Tapi sebeb xde,mak aku kata dia hanya guna aluminium foil jew..
2. Tabur separuh tepung beinetta rata2 dalam dulang..
3. Pastu tabur almond flakes rata-rata..
4. Tabur pula baki tepung Beinetta sampai habis..
5. Akhir sekali tabur pumpkin seeds...
6. Masukkan dalam oven lebih kurang 8-10 minit..
7. Masa masih panas potong dengan pizza cutter..Tapi sebab xde jugak...potong jew dengan pisau biasa..putus juga dia...hahahaha
8. Dah sejuk baru patahkan ikut bekas yang dah potong...
Krap...krup...krap...krup... habis sebalang....  :-)

1.

No comments:

Post a Comment