Saturday 8 February 2014

KEK COKLAT KUKUS...AKU BUKAN MASTER CHEF

 Aku dah lama ajak mak aku buat Kek Coklat tapi mak akuu x layan..Mak aku kata nak buat kek kena tunggu dia x sibuk baru boleh buat...Hari ni agaknya memang mak aku x sibuk la..sebab nampak mak aku rileks je...

 Projek hari ni bersama mak aku...hahahaha...macam bagus je...projek tambah lemak..hahaha

Hari Sabtu..minggu ni xde apa2 aktiviti....plan baik ni ni pujuk mak aku buat Kek Coklat..
Homework pun x banyak sangat minggu ni..Pagi tadi dah buat separuh...Mak aku dah lama janji nak ajar aku buat Kek Coklat...

Sukanya aku sebab hari ni mak aku tunaikan janji nak buat Kek Coklat.....Yess..!! aku sanggup cuci pinggan mangkuk & janji akan basuh semua bekas yang guna buat kek nanti..
Mak aku kata dia amik resipi kat internet...dalam My Resipi...

 KEK COKLAT KUKUS
 bahan A
1cwn serbuk koko
1cwn susu pekat
1cwn susu cair
1cwn minyak jagung
bahan B
1 1/2 cwn tepung
1camt baking powder
1camt baking soda
1camt esen vanila
 bahan C
3 biji telur
topping
200gm cooking choclate
1/2 cwn susu cair
2 sudu minyak

1. Mak aku dah mula kuarkan bahan2 nak buat Kek Coklat..tapi bukan la nak guna semua tu..hehehe
2. Campur semua bahan A..Masak kejap & sejukkan....haa yang ni mak aku yang buat sebab mak aku kata nak kena kacau atas api...
3. Masa mak aku masak bahan A atas api...aku tolong ayak tepung + baking powder & baking soda...Aku suka sangat kerja ni..best je bila nampak tepung tu macam salji turun...
4. Pukul telur ngan garfu..Yang ni aku buatkan...
5. Tuang bahan yang dah masak tadi dalam telur...haa...yang ni mak aku tuang coklat tu..aku tukang kacau....
 6. Mak aku masukkan tepung & aku kacaukan tepung tu...Mak aku pesan kacau ikut arah lawan jam...
Bab ni memang aku ingat sangat sebab setiap kali kacau apa2 mak aku akan suruh kacau ikut lawan arah jam...
Selalu dalam TV atau buku masakan mesti suruh kacau ikut arah jam...tapi mak aku kata orang Islam lebih baik kacau ikut lawan arah jam sebab kacau makanan tu arah ke kanan....kalau ikut arah jam ..itu kacau ke kiri...
7
7. Masa aku kacaukan bahan-bahan ni..mak aku tengah  masak air dalam kukus & sapu minyak pada loyang untuk kukus  kek ni nanti...
8. Pastu tuangkan semua ni dalam loyang yang dah sapu minyak...nampak macam sikit je sebab x sampai setengah loyang pun..
9. Pastu mak aku kata kena tutup loyang tu dengan aluminium foil sebelum kukus..yang ni mak aku yang buat...Bila aku tanya...mak aku kata supaya masa kukus nanti xde la wap air tu masuk....Ooooo camtu...
10. Bab nak tunggu kek tu masak...memang paling aku x suka....sebab aku x suka tunggu ....kalau kek tu terus masak je kan senang...hehehe...
Kejap2 aku akan tanya mak aku..kek tu dah masak ke belum...
Selepas dikukus lebih 1 jam...ha ni la kek yang dah masak tu..Rupanya bila dah masak kek tu dh jadi hampir penuh loyang tu...

11. Terbalikkan kek tu..biar sejuk...Pinjam pelapik Kek Sicret Recipi...hehehe..
12. Bila nak buat topping..baru mak aku perasan yang coklat yang beli hari tu ..coklat putih...
Aku memang perasan dah tapi aku ingatkan memang mak aku nak beli white choclate...


13. Sebab tu je yang ada...Mak aku masak la juga coklat putih tu...Pastu aku bagi cadangan kat mak aku suruh campur ngan choclate rice...mak aku pun tambah la choclate rice tu..

14. Ok la jugak...tapi x berapa gelap la warna dia...Rasa dia pun agak manis..mak aku kata mungkin sebab coklat putih tu manis sangat..
15. Masa tuang coklat ni..mak aku tengah sedih..Mak aku kata dia ingat kat abang...sebab kalau abang ada mesti abang akan berebut  ngan aku celup jari dalam coklat ni...
Tapi aku cakap...xpe la nanti kalau abang balik boleh la buat lagi...sebenarnya aku pun ingat kat abang...Mesti seronok berebut periuk bekas masak coklat tu nghan abang...Aku selalu berebut ngan abang nak jilat coklat yang melelh tu...huhuhuhu
Kalau ngan kakak ...mmmmm..kakak xkan berebut nyer...
aku akan makan sorang2 la...Masa ni la buat aku ingat sangat kat abang...huhuhuhu
16. Masa aku taburkan choclate rice ni pun aku tetap ingat kat abang ..sebab kalau abang ada ..mesti berebut nak tabur choclate ni...sambil tu tabur juga dalam mulut...hehehe..huhuhuhu
17..Xpe la..aku bayangkan je la tengah tabur choclate ni ngan abang...

Dah siap.....x sabar nak potong....
Hmmm...sedap....celup coklat banyak2...tabur lagu choclate rice...
 Puas hati aku ....dapat sama-sama buat Kek Coklat ni...Memang la buat ngan mak aku &  bukan aku buat sorang-sorang sebab aku bukan Master Chef....!!!!!!


No comments:

Post a Comment