Wednesday 5 February 2014

GULAI KIKIL & SUP KAKI KERBAU + BATU.....

Gulai Kikil.......
Apa benda Gulai Kikil tu...?
X pernah aku dengar pun....!!!!
Macam pelik je nama tu...
Tapi itulah nama lauk yang mak aku masak semalam...
Mak aku kata makanan ni digemari di Indonesia...
Mak aku kata kalau restoran jual Nasi Padang selalunya ada jual lauk macam ni....
Hmmm..Nasi Padang tu apa...?
Makan nasi kat padang ke..?
Bukan.....Nasi Padang tu nasi yang dihidangkan dengan pelbagai lauk-lauk yang diletakkan dalam piring-piring kecil & Padang tu adalah nama tempat di Indonesia....
Mak aku citer lagi dia makan lauk macam ni,masa dia gi Padang & Bukit Tinggi kat Indon tu..
Ooooo...macam tu...
Tu kata mak aku la...aku xtau pun sebab aku belum pernah gi Indon...


Kikil tu....ialah urat keting pada kaki lembu atau kaki kerbau...Masa kat kampung hari tu nenek aku cakap nenek x panggil Kikil..tapi nenek panggil "Urat  Tunjang"..Ada juga orang panggil "Urat Keting" ....Ooooo..baru aku ingat...dulu akupun pernah gi makan "Sup Urat Keting" kat Bandar Baru Bangi dengan .ngan Cikgu Faizol & Cikgu Fatah..
Mak aku kata urat keting @ kikil ni bawa balik dari kampung hari tu..Pakcik dah potong-potongkan bubuh dalam bekas unuk bawa balik KL sebab mak aku nak..
Kalau kitorang balik kampung..pakcik selalu juga beli kaki lembu untuk buat sup...
Kali ni Pakcik yang belikan sebatang kaki kerbau pulak...
diulangi ye.......
sebatang KAKI KERBAU....
tapi sayangnya aku x terfikir nak amik gambar kaki kerbau tu....huhuhu
Urat keting tu urat yang warna putih kat belakang kaki kerbau tu la...
Kena rebus lama baru dia lembut..
Betulllll...!!!!
Memang kena rebus lama..
Nenek aku rebus guna dapur kayu kat luar rumah..

GULAI KIKIL KAKI KERBAU
Alaaa... Mak aku cakap dia tumbuk cili padi..kunyit & lengkuas je..
Pastu bubuh serai & asam keping & kikil yang dah rebus & potong..
Pastu bubuh santan pekat ,garam & daun limau purut yang amik kat umah achik hari tu..
Pastu masak sampai pekat...
Tu je mak aku cakap...
****** Seriously....aku x makan pun sebab nampak pelik...Mak aku je makan sorang2...dia kata sedap...aku belum bran nak makan..hehehe



Yang bertutup dalam kuali tu tengah rebus kaki kerbau tu la....Rebus dari tengahari...masa ni dah petang...api pun dah padam...hehehee
Jom.... kita buka tudung kuali tu....!!!
Haaaa...dari kuah tu penuh kuali sampai dah kering..Lama la tu kan....heeeee
Sebenarnya ada cerita pasal rebus kaki kerbau tu....
Tengahari tu mak aku masak Nasi Beriyani sebab Pak Njang nak makan Nasi Beriyani...Kaki kerbau tu plak Pakcik beli masa pergi hantar Haikal training hoki pagi tu...Sebab dh masak nasi beriyani..nenek kata kaki kerbau tu rebus untuk buat Mihun Sup untuk makan malam nanti...
 Tapi.....tapi....Budak Montel si Aqil ni dah tolong tambahkan bahan dalam sup yang sedang dimask dalam kuali tu....
Masa  semua tengah makan kat dapur....
Dia dah tambahkan batu-batu kecil dalam sup tu....
Hahahahahahahahaa......
Nasib baik aku nampak masa dia tengah tuangkan 1 tin batu-batu kecil tu dalam kuali....
Itu pun x tau dah kali yang ke berapa dia tuangkan batu-batu tu...
Ni la batu-batu yang telah mak aku ceduk dari dalam kuali tu.....
Hahahahahaa.....banyak tu...!!!!
Pastu nenek buang semua kuah tu & basuh semula tulang tu & rebus sekali lagi dengan air lain plak..
hahahaha
Ni la Budak Montel tu....
Tengah bagi makan pada ayam...
Tin tuna yang aku pegang tu la ...si Aqil tu buat cedok batu & tuang dalam sup tu..
Haaa....kreatip budak ni...heeee
Ayam-ayam tu aku beli ngan mak aku & achik masa balik kampung bulan Disember hari tu...
Masa beli kecik je...sekarang baru sebulan lebih je dah besar ayam-ayam tu..Tapi hari tu ada 5 ekor..3 dah mati..tinggal la 2 ekor ni jew...
Itu pun si Aqil tu dah naik geram nak belasah ayam tu....
Cer tengok mata si Aqil tu...
Dia asyik jeling je ayam-ayam tu...
Ada la benda yang dia nak buat tu...
Betullllll.....
Si Aqil tu tengah geram nak kerjakan ayam tu terutama yang hitam  tu...dah benyak kali kena pukul ngan Aqil....
Tak caya....?

Haaa...kan dah kata...
Aku sibuk bagi ayam-ayam tu makan kat luar rumah....
Senyap-senyap je dia bangun gi kejar ayam tu....kena juga la ayam tu sepakan penjuru oleh si Aqil tu
Agaknya dia nampak ayam tu cam bola kot...hahahaha
Pastu dia kena la jentik kaki ngan ibu dia.....hahahaha
Tadi kena jenti tangan sebab tuang batu dalam sup.......hahahahaaaaaaaaaaa..!!!!
gelak jahat....

1 comment: