Saturday 15 February 2014

BLACK PEPPER SAUSAGE ROLL- BEKAL HARI JUMAAT

Bekal hari Jumaat...Black Pepper Sausage Roll...
Sosej Roll je pun...cuma hari ni nyer mak aku guna sosej lada hitam...
Peberet aku ni...
Aku memang x suka pedas...kalau sambal pun aku hanya akan suka kalau mak aku buat ngan cili merah..kalau ngan cili kering aku x suka sebab pedas...Tapi kalau lada hitam...walaupun pedas tapi aku suka...
Sosej Lada Hitam aku suka sebab pedas tapi bukan la pedas sangat...Lagi satu sebab sosej ni besar..Kenyang sikit makan...hehehehe
Bekal Sosej Roll ni pun antara yang selalu aku bawa..Selalunya sosej ayam yang Ramly nyer tu ..
Tapi hari ni mak aku buat guna sosej lada hitam Ayamas..sebab aku dah cari Ramly xde sosej lada hitam..
 Nak buat pun sama je macam mak aku selalu buat sosej roll biasa tu..Guna roti Gardenia...Gelek sampai dia nipis...Mak aku pernah suruh aku tolong gelek ni tapi roti  tu degil la...Dia xnak nipis..Penat aku tekan ngan kayu roll ni...tapi sikit je nipis..Tengok mak aku buat senang je..Aku tanya mak aku..kalau x gelek x boleh ke...hmmm mak aku kata kalau x gelek nati susah nk roll & masa goreng nanti dia mnyerap minyak..Ooooo..Maknanya kena gelek la tu....Kalau nak senang..letak je bawah tayar lori...hahaha
Sosej ni kena larebus dulu sampai dia masak...Camana nak tau dia dah masak?
Kalau dah kembang & timbul tu maknanya dah masak la tu...
Oooooooo camtu...
Pastu roll la dengan roti yang dah kena gelek tu...Awas, nanti hujung dia mudah terbuka..! so lekatkan dengan sikit tepung gandum yang dah bancuh ngan sikit air..Kira gam dia la...Kalau malas nk buat gam tu..guna je telur sapu kat hujung roll tu sepaya x terbuka masa goreng nanti..
Buat la sampai siap....tapi sebab stok sosej tu ada 4 batang je..kejap je tengok mak aku buat...
Eh,mana sosej nya...x nampak pun...?
Cak...... ada la sosejnya...Kalau nak nampak lagi kemas..roti tu kena la buang kulit dia..Tapi sebab sosej lada hitam ni lebih besar dari sosej biasa..xyah la buang kulit..Kalau buang kulit nanti sosej tu terjulur keluar macam lidah plak...hehehe
Goreng la dalam  minyak panas sampai garing..Minyak panas tau..Kalau minyak x panas lagi dah masukkan roll ni...nanti roll ni akan menyerap minyak yang banyak...Pastu letak atas kitchen towel ...
Potong la supaya nampak sosej lada hitam yang mengancam selera aku tu...Mak aku kata dia potong-potong ni sebab hanya ada 4 batang je...Kalau ada banyak potong  dua je supaya muat dalam bekas tu..Sebab sikit,bila potong2 cam ni nampak la banyak...heee
Dah siap..sarapan & bekal....Ops..Aor Teh O pun kena bawa untuk sarapan dalam kereta...


No comments:

Post a Comment