Saturday 15 February 2014

BENGKANG UBI KAYU RUPANYA.....!!!

Semalam..masa tenga buat homework...dengar cam mak aku tengah masak sesuatu kat dapur...Walaupun dah kenyang makan nasi ngan lauk kupang...tapi kalau dah dengar mak aku kat dapur..mesti aku nak tau juga mak aku tengah masak apa...
Terus stop jap buat homework tu...
Nampak la benda ni..mulanya ingatkan apa bendanya...bila tanya..mak aku kata Tapioca...huh,speaking la plak...
Tapioca tu apa..?
Mak aku kata Tapioca tu similar Cassava..
Laaa..Cassava tu apa plak..?
Pastu mak aku tunjuk ni...

Ubi Kayu la....
Sajer je mak aku ni nak cakap banyakkk...kalau cakap ubi kayu dari awal2 kan senang...
Mak aku kata dia nak buat bengkang ubi kayu...mak aku potong kecik2 sebab nak blend ubi kayu tu..Kata mak aku dulu2 mak aku akan parut ubi kayu tu pada alat yang dinamakan penyagat...Nenek buatkan penyagat tu menggunakan tin yang dibelah & tebuk lubang banyak2 menggunakan paku..sebelah yang kasar tu akan digunakan untuk memarut ubi kayu tu..
Hmmm...x boleh aku nak bayangkan camaner rupa penyagat tu...
Mak aku kata sekarang dah xde benda tu..Nenek pun kalau nak parut ubi dah guna mesin..bukan mesin ubi..tapi nenek gunakan mesin parut kelapa... hahaha..
Mak aku plak guna blender untuk blend ubi ni...
Pastu mak aku masukkan ubi yang dah blend tu dalam tapis...air x dibuang..tapi dibiarkan hingga nampak agak jernih..pastu baru air yang jernih tu dituang perlahan-lahan.Bukan tuang dalam ubi tapi tuang dalam sink la...hahaha..Yang tinggal dalam mangkuk tu nampak macam tepung cair tu diambil & yang ni baru campur dalam ubi yang dah tapisss.
Pastu tambah gula & santan & sikit garam...memang nampak cair je...
Mak aku kata orang tua-tua dahulu buat xde nak sukat & timbang..main agak je...Mak aku kata dia tengok nenek buat kuih bengkang ni pun main agak je... so,mak aku kata dia pun ikut main agak2 juga...
Loh...kok gitu dong..!!!
Mak aku kata kuih bengkang ubi ni xyah nak sukatpun In Sya Allah akan jadi nyer...dengan syarat ras gulanya cukup..sikit garam supaya rasa dia seimbang...Santan tu mak aku kata biar lebih xpe walaupun nampak cair..tapi nanti bila masak rasanya lagi sedap..Kalau santan tu kurang nanti bila masak kuih akna keras & x berapa sedap..

Ish...mak aku cakap je...boleh ke aku nak ingat...Kalau aku yang nak buat...rasanya memang aku x ingat dah apa yang mak aku cakap...lagipun rasanya hmmm...x minat aku nak buat kuih ni..kalau buat kek ke...mungkin aku rasa aku boelh buat kalau tengok resipi...
MUNGKIN JE  LA.....hahahahaaha..
Pastu sapu marjerin pada bekas yang nak masukkan ubi tu . loyang dia la...
Tuangkan ubi yang dah campur santan,gula & garam.. & sikit pewarna hijau..
Kata mak aku selalunya mak aku akan masukkan sikit pewarna kuning..tapi hari ni sebeb pewarna kuning dah habis..guna je warna hijau...pun boley..
Kalau nenek..mak aku kata nenek akan gunakan gula merah..& bengkang tu akan jadi warna coklat..

Pastu bakar dalam oven..Masa mak aku tengah bakar kuih ni ..pergh..bau dia...buat aku hilang fokus nak buat homework...kejap2 aku akan datang tanya mak aku..dah masak ke belum..
Bila mak aku keluarkan je dari oven terus aku minta nak makan..Mak aku kata patutnya biar sejuk dulu baru cantik untuk dipotong.Masa panas ni xleh nak potong sebeb kuih tu lembik lagi...Tapi aku nak jugak...xyah nak tunggu sejuk..xyah nak potong cantik2..
Hmm..mak aku suruh amik sudu & cedok je masuk dalam piring...tu sebah kuih bengkang tu dah jadi cam tu..hahahaha

Nak tunggu sejuk..aku dah kenyang makan...dah malam baru kuih tu sejuk & mak aku potong2 letak atas meja..Kakak makan yang dah sejuk ni...tapi aku lagi feel makan masa panas2 sebab rupa dia lembik & liat2 sikit...masa dh sejuk aku dah x pandang...Betulll..aku rasa lagi sedap masa kuih ni masih panas...cedok ngan sudu...






No comments:

Post a Comment