Sunday 9 February 2014

BANANA FRITTERS & BLACK PEPPER FRIED VERMICELLI...MY WEEKEND BREAKFAST

Hehehehe...sikit punya panjang da.....
Tu la sarapan hari ni..hari Ahad...
Saja english kan nama tu..kasi lain sikit..hehehehe

 Banana Fritter...mak aku kata ni bukan versi cekodok tapi versi pisang goreng....
Komen aku...?
Hmmm...sedap sebab dia rangup krup-krup-krup...tapi x berapa manis la...mak aku kata sebab pisang tu belum betul-betul masak...

Tengok mak aku buat...ala..senang kacang je...hehehehe
Mak aku kata budak tadika pun boleh buat...
Ish, mak aku ni...biar betul..xkan budak tadika nak guna dapur & api..
Bahaya la...
 Guna 4 jenis bahan jew....Pisang...bread crumbs....telur...& minyak...sempoi je nampaknya..

T
Pisang ni mak aku kata yang pakcik bagi masa balik kampung Raya Cina hari tu...1 sikat dah habis..Ada lagi 2 sikat baru masak..Mak aku kata pisang ni namanya Pisang Sematu..Bila tanya mak aku apa maksud "Sematu" tu..mak aku kata dia pun xtau..nama pisang tu pun Pakcik yang bagitau masa dia tebang pokok pisang tu untuk bagi kitorang masa balik kampung hari tu....
Piasang yang dah masak tu..kopek kulit dia & potong kepada beberapa bahagian..Pastu celup dalam telur...
Pastu golek dalam bread crumbs tu ..ala...rasanya macam buat cheese ball plaks...


Mak aku kata..bread crumbs ni kita boleh beli yang dalam kotak macam kat atas tu...kita juga boleh buat sendiri dengan cara toast beberapa keping roti sampai garing & blend sampai jadi serbuk kasar..Kalau roti yang dh nak expired pun boleh jemur sampai kering & blend..Pastu simpan dalam botol..
Yang ni bread crumb tu...Yang nampak putih tu yang beli siap dlam kotak..Yang nampak macam gelap sikit tu mak aku kata yang dia buat sendiri guna roti yang di toastkan..
Celup pisang tu dalam telur & kemudian golek dalam bread crumbs..Buat sampai habis...
Pastu goreng la dalam minyak yang panas macam goreng cekodok atau pisang goreng....
 Cam biasa la ...nak kasi nampak vogue...cucuk la ngan lidi cungkil gigi...
Haa..ni kalau Achik & Pakcik tau mak aku buat camni..mesti x caya ...sebab pisang yang pakcik kasi hari tu dah jadi xpanggil pisang...panggil  banana..hahaha..banana fritter la...

Takkan nak sarapan Banana Fritters tu jew kan...hehehehe
Hari ni agaknya mak aku terlebih rajin kot sebab hari minggu....hari Ahad...x keja...
Mak aku juga masak Black Peper Fried Vermicelli...hahaha..
Mihun Lada Hitam jew pun.....
Mihun Lada Hitam ni pun antara makanan yang selalu mak aku masak untuk kitorang...Semua orang dalam rumah ni suka mihun ni..
Syyyyyy...lagipun kalau masak Mihun yang campur cili & kicap tu...macam kureng sikit la..Mak aku pun mengaku yang dia x pandai nak masak mihun biasa tu bagi sedap..sebab tu mak aku selalu masak Mihun Lada hitam ni...
Tengok mak aku masak Mihun Lada Hitam nipun x la susah sangat...Tapi bila mak aku suruh kacau mihun dlam kuali tu yang aku rasa part yang agak susah..sebab mihun tu xnak dengar cakap aku..hahaha
Kalau aku kacau mesti hangus bawah dia sebab susah nak kacau sampai bawah dia..heeee
Mak aku guna carrot yang potong halus-halus...sosej perisa lada hitam...bawang besar..bawang putih...kucai & lada hitam... tu jew...
Eh, ada lagi....minyak & garam...
Eh, ada la gi la...tentu la kena ada mihun...hehehe..mihun ni kena rendam dalam air sejuk dulu supaya dia lembut...Tengok tadi mak aku guna 1/2 bungkus jew sebab nak makan 3 orang je..pastu dah ada Banana Fritter lagi....
Tengok mak aku masak..memang nampak senang je...xsampai 10 minit dah siap..dah boleh makan...
 Mak aku makan Mihun Lada Hitam ni ngan Teh Hijau....ala..teh yang pahit tu..yang aku x suka....
Mak aku nak buatkan teh O panas tapi aku xnak..aku nak minum ngan air kosong jew...hehehe baik kan aku...
 Tapi...tapi... lepas buat homework...aku pujuk mak aku buatkan Air Dinosaur ni...hahaha nama gempak lagi...Air Milo Tabur la....Air favorite abang ni.....huhuhuhu...








4 comments:

  1. sedapnya! sy dok google apa nak masak utk berbuka..terjump plak dekat blog awk ni..

    p/s : masa bersalin, mak masakkan bihun mcm mak awk buat tu..memang sedap kann...kirim salam dekat mak awk sebab bagi idea utk banana fritter tu :-)

    ReplyDelete
  2. Semua orang pun akan kata maasakan mak sendiri mestilah yang paling sedap kan..walaupun sempoi tapi kalau mak kita yang masak mst rasa sedap..mak kita kata kebanyakan resipi kat sini dia main belasah je...terima kasih ....salam

    ReplyDelete
  3. Salam

    org selatan panggil pisang nipah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo... Pisang Nipah...kalau kat Kedah ada NIRA NIPAH..heee

      Delete