Friday 17 January 2014

LEMPENG PISANG & SARAPAN KAMPUNG.....

Hari ni Jumaat tapi x sekolah sebab cuti Hari Thaipusam...x gi mana-manapun.Ajak mak aku kuar jenjalanpun mak aku xnak...Tadi je kuar gi beli barang dapur kat Hero sebab mak aku kata lauk & sayur dah habis..
Bangun pagi tadi nampak ada ni je untuk sarapan.....hmmm, x selera je aku nak makan...
Mak aku nyer pinggan..Mak aku kata tu namanya  pulut kukus gaul kelapa & yang hitam2 tu ikan talang masin goreng..Mak aku kata nama pendek dia Pulut Ikan Masin....mak aku suka la tu ..tu sebab dia masak...
aku...?
hmmm, x berapa nak jalan la..heee
Ni aku ingatkan telur dadar...Rupanya mak aku kata ni namanya Lempeng Pisang...ermmmm...xnak lah..
Hmmm..akhirnya aku makan ni je..Potato Bun..ala,roti kentang je...Air tu mak aku nyer..Teh Hijau...yerk. aku x minum sebab pahit...Aku makan bun tu sebiji je...x kenyang...tapi xtau nak makan apa yang sedap...
Dah dekat pukul 10 camtu perut aku asyik bunyi je sebab makan bun kentang tu je...Aku minta nak buat telur separuh masak..Mak aku x kasi..mak aku kata leceh nak buat sebab susah nak adjust bg jadi 1/2 masak..kadang2 jadi terlalu mentah..kadang2 terlalu masak dah keras pula...Mak aku suruh aku goreng je telur tu tapi aku nak juga telur 1/2 masak...Mak aku pot-pet-pot pet la macam2..cakap aku berlagak la xnak makan pulut ngan lempeng pisang..mengada2 la..macam2 la mak aku pot-pet kan..

syyyyyy...pot-pet..pot pet pun mak aku buatkan juga telur 1/2 masak ytu untuk haku..hehehehe
cantik je jadi telur 1/2 masak tu...
Minta lada sulah,mak aku kata dh habis..tapi aku selongkar kabinet dapur cari juga..sebab aku suka letak lada sulah & aku rasa aku tau kat mana lada sulah tu..Hmmm..memang ada...saja la tu mak aku malas nak layan aku...Aku amik kicap campur sekali dalam telur tu....yummmmy.....brrrrr..baru kenayng sikit perut aku...heeeee
Yang best tu..lepas makan telur tu..aku tengok ada lagi baki Lempeng Pisang tu..Aku try la sikit...
Ehhh...sedap wei rupanya Lempeng Pisang ni...tanya mak aku camana mak aku buat,.....mak aku cakap gitu2 je sambil basuh pinggan.

Habis juga aku kerjakan hehehe...bila mak aku tengok dia kata....sebenarnya mak aku masak sarapan kampung je hari ni sebab teringat kampung..teringat nenek yang x sihat kat umah achik...

Aku ajak balik kampung ....Mak aku kata nak balik kampung rasa x sedap hati sebab kereta belum service..Hari ni sampai Ahad tentu xleh service sebab cuti..Minggu depan baru boleh service..Lagipun  nanti bulan depan nak balik lagi sebab nenek nak gi umrah...


LEMPENG PISANG
5 biji pisang
1 cawan tepung
1 cawan kelapa
1 sudu gula
sikit garam
sikit air
sikit minyak
1. Lenyek pisang + garam & gula
2. Campur kelapa & tepung.
3. Campur sikit air jika agak keras.
4. Panas sikit minyak & tuang 1 senduk tepung yang campur semua tadi.
5.Tekan2 sikit bagi rata & nipis sikit.
6. Masak dua2 belah sampai garing..Siap



No comments:

Post a Comment