Tuesday 14 January 2014

NASI GORENG DABAI vs BROWNIES KAKAK...


 Semalam nyer ...Mak aku nyer....Nasi Goreng Dabai.....
 Pagi tadi nyer...Masih lagi Mak aku nyer...Yang hitam  4 ketul tu...jeruk buah dabai yang rendam kicap semalam ...mak aku kata dah lembut buah dabai tu...hmmmmm....sedap sangat ke sampai mak aku dok ulang buat Nasi Goreng Dabai ni...?
Aku xtau la apa yang sedapnya Nasi Goreng Dabai ni....Aku dah cuba nak makan satu sudu  tapi x boleh nak telan..ada rasa & ada sikit bau yang pelik & aku x suka...
Tapi aku lagi pelik bila mak aku kata sedap & tengok mak aku makan macam sedap sesangat ....

NASI GORENG DABAI..cara mak aku

2 cawan nasi
10 biji dabai
1 bj telur
2 cili padi
2 sudu minyak zaiton
sikit garam
1. Rendam dabai dalam air suam sampai lembut..hari ni nyer  mak aku guna dabai jeruk
2. Panas minyak & tumis telur & hancurkan..Masuk cili potong
3. Masuk buah dabai & lenyekkan..
4. Bubuh nasi & garam..
5. Gaul rata2 & agak garing..

 Semalam,masa mak aku makan Nasi Goreng dabai,aku ngan kakak makan Nasi Goreng Tomyam...
Pastu aku minta mak aku buat Air Sirap Bandung.....
Bukan segelas...tapi satu jug mak aku buatkan untuk aku & kakak...
Mak aku x nak minum air bandung ni...Aku dah perasan sejak 2 menjak ni mak aku dah x minum air teh 0 panas & air kopi 0 lagi....setiap hari dia minum Air Teh Hijau  yang pahit tu je....

Ops..hampir aku lupa plaks nak citer Brownies ni.....
 Balik sekolah semalam...masuk dalam rumah je....
Hmmm...bau semerbak yang harum macam nak raya....
Buka bawah tudung saji.....wow....nampak la ni....
Waaaa... kakak aku dah pandai masak la...hahaha
kakak kata dia buat Brownies...!!!!!
Kakak kata dia sanggup jalan kaki gi pekan sebab nak beli Nuttella...nak buat Brownies tu...pergh...rajinnya kakak aku...!!!!

Bila aku makan je....jeng3....!!!!!

Hmmmm sedapppp...!!!!
Tapi mak aku komen ....mak aku kata patutnya lagi lembab...yang kakak buat ni agak kering..
pastu mak aku kata patutnya buat dalam loyang & potong 4 segi...xyah pakai paper cup...
Kakak diam je...agaknya sebab mak aku komen banyak sangat....
Ala...rileks ar kakak...!!!
Jangan putus asa..teruskan usaha...hehehe
Ala....rileks ar umi...!!!!
Kakak tu baru belajar..mesti la x perfect lagi....
Tapi apapun....aku dah masukkan 10 ketul dalam peti ais sebab nak bawa bekal hari Rabu ni....sebab aku rasa sedap sangat....!!!!

No comments:

Post a Comment