Wednesday 1 January 2014

IKAN LAYARAN MASAK BLACK PEPPER...

Semalam aku ada tengok blog aunt Amie..Amie's Little Kitchen nampak ada dia masak ikan layar..Bila tanya mak aku ikan layar tu camana rupa dia..mak aku kata macam ikan todak ada muncung panjang & ada sayap...hah..ada sayap..?
 ada ke ikan boleh terbang..?
Pastu mak aku suruh google..

Bila Google..haaa..betul la ikan ni boleh terbang & muncung tajam macam todak..bukan Lan Todak tau...hehehe..ada tulis kat situ nama ikan ni Ikan Layaran...agaknya sayap tu yang macam layar kot...

Masa google tu jumpa juga ikan yang hampir sama macam ni ha..macam sama je kan..tapi yang ni aku tengok namanya Ikan Marlin..yang ni xde sayap..xde layar...layar dia dah koyak kot..hahaha

Sebenarnya,mak aku kata dalam peti ais ada ikan isi ikan layaran ni tapi yang dah potong la.Mak aku kata ada orang  bagi tapi dah lama.sejak tahun 2013 lagi..hahah semalam pun kira setahun juga la sebab semalam 2013..hari ni dah 1 January 2014...hee..Tapi mak aku kata dia x tau nak masak apa sebab mak aku kata dia pernah goreng sepotong ikan tu..tapi bau dia hanyir & banyak tulang halus.
.Sudahnya baki  ikan tu dh beberapa bulan dah dalam peti ais.dah beku keras macam ais kat Kutub Utara..hee
Ni la rupa ikan dalam plastik tu yang dah keras macam batu...
 Dah cair air batu tu baru nampak rupa ikan ni..Isinya macam ikan salmon pun ada, macam ikan talang masin pun ada..tapi....kulit dia kasar..
Bila tengok blog aunt Amies semalam baru mak aku tau yang sisikya tajam2 & kena cungkil baru keluar...Patutlah hari tu mak aku goreng rasa macam banyak tulang ..rupanya bukan tulang...tapi sisiknya yang keras,tajan & halus2...mak aku kata mana dia tau sbb x pernah makan ikan layaran ni sebelum ni...hahaha
 Betul seperti kata aunt Amie..sisik bahagian perutnya lagi halus & tajam macam jarum..Mak aku kata sebab dia dah give-up nk  cungkil sisik halus kat perut ukan tu..terus mak aku potong & buang je kulit ikan tu...hahahaha
Pastu potong dadu & gaul garam kunyit .Resipi aunt Amie terus masak je..tapi mak aku kata sbb ikan yang ada ni dah lama takut hanyir maka mak aku bubuh garam kunyit dulu & pastu baru masak..Lagi satu,mak aku kata ikan yang ada ni x sampai 1 kg pun...
Mak aku kata dia ikut resipi ni tapi pakai lada hitam je sbb lada sulah dah habis...

Resepi : Ikan Layar Masak Lada Hitam
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 keping ikan layar seberat 1kg - bersihkan dan potong ikut citarasa
1 sudu makan pati asam jawa - bancuh dengan secawan air
3 sudu makan sos lada hitam
1 sudu makan kicap pekat
1 labu bawang besar - mayang kasar
1/2 cawan minyak
1 sudu teh lada putih tumbuk
1 sudu makan lada hitam tumbuk
garam / perasa pilihan

Bahan tumbuk:
2 inci halia
5 biji bawang putih
5 biji bawang merah

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan tumbuk  dan bawang besar hingga wangi.
2. Masukkan ikan layar dan gaul seketika sehingga ikan berubah warna atau kelihatan layu.
3. Tambahkan sos lada hitam, kicap pekat,  bancuhan air asam jawa dan lada hitam serta lada putih tumbuk. Biarkan sehingga ikan masak.
4. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.

Mak aku kata lagi...aunt Amie guna minyak carotino..tp sbb minyak tu xde,mak aku pakai minyak zaiton je..Minyak zaiton tau...bukan minyak zainab...heee...
Ni la hasilnya Ikan Layaran masak Black Pepper tu.....mak aku kata tq untuk aunt Amie ajar cara buang sisik ikan tu bg resipi ni...pepagi lagi mak aku dah makan nasi ngan lauk ikan ni.....
Aku...?
Haa...jujurnya ..aku belum makan lagi sebab belum mandi..hahahaha...
Lagi satu makanan ni sesuia untuk tengahari..aku x nak makan nasi la pepagi ni...
aku nak makan roti canai...!!!! huhuhuhu..
Mak aku kata kejap lagi nak kuar sbb ada hal..so,nanti sarapan la roti canai kat luar...

3 comments:

  1. hE HE HEEE... LUCUNYA BACA KISAH SISIK IKAN TU. aPA PUN TERIMA KASIH SUDI CUBA RESEPI TU... HARI INI AUNTY MASAK LAGI IKAN LAYAR. jEMPUT...

    ReplyDelete
  2. Saya selalu baca blog aunthy...seronoknya aunthy tinggal kat Sabah....saya teringin sangat nak gi Sabah nak daki Gunung Kinabalu...Tapi belum ada rezeki..baru sampai Sarawak jer...doakan agar saya dapat study kat Sabah..hehehe

    ReplyDelete
  3. Trhibur aku punye la nk cari resipi ikan layaran masak ape sesuai..sekali ko punye story rancak la gak bace Kesudahannye & ##@@@£££#&&££££&£&&&&

    ReplyDelete