Thursday 28 November 2013

BISKUT GERMAN..?

Semalam pagi ,aku merajuk sebab mak aku x nak gi jogging...Sedih sangat sebab ajak gi jogging pun mak aku xnak..huhuhu....padahal aku dah bangun awal pagi dah...Sebab merajuk,aku terus sambung tidur sambil nangis...huhuhuhu....
Bangun je...satu rumah bau harum ..bau biskut dibakar..macam nak raya plak...
Mak aku kata ni namanya Biskut German...xtau la betul ke tak..Kena tanya cikgu aku yang pernah belajar kat German tu la..betul ke ni Biskut German..heee
Banyak gak la mak kau buat..Ada 2 balang kuih tu....Mula tu aku x berani makan sebab ingatkan ada orang tempah ke..sebab sebelum ni masa raya & lepas raya hari tu banyak mak aku buat biskut sebab ada orang tempah...Tapi bila tanya,mak aku kata ni untuk makan...hehehe
Biskut ni sedap...garing & bila masuk dalam mulut dia cepat hancur & terus cair & telan la....
Mak aku kata kalau dah sedap,boleh la tahun depan jadikan ni biskut untuk raya..
Resipi dia mak aku kata ada dia salin dalam h/phone...Hmm mak aku memang camtu..Dalam h/phone dia penuh ngan resipi la..petua la..ntah apa2 lagi la...Mak aku kata dia ada amik resipi tu dari internet tapi xtau kat sapa punya blog...

BISKUT GERMAN.
1 ketu1 butter SCS
1 pkt (250 gm ) potato strach
3/4 cawan gula icing
1 cawan tepung gandum..

1. kacau gula & butter

2. Masukkan tepung  gandum & potato strach..gaul..Cam ni rupa dia....

3. Bulat2 bulatkan macam nak buat   buag melaka..Tapi pstikan saiz kecill sbb nanti dia mengembang..

4. Tekan dengan garfu supaya leper & ada corak

5. Bakar 10-15 minit sampai masak & garing..

***** Pesan mak aku....buat bulat tu kecik-kcik je..besar biji guli je...
Kalau buat besar nanti masa bakar dia akankembang lagi besar & paling x best bila dia mengganggu kawasan orang lain ...hahahaha
Ni la hasil experiment pertama..Kerana buat bulat tu besae buah anggur..hasilnya....hahaha XL..x santek la....bulat dah bertukar jadi segi empat sebab bercantum kiri,kanan,depan dan belakang...
Haaaa..yang ni dah pandai adjust...baru la cantik...bulat-bulat...
Walaupun ada yang kurus..ada yang xkurus...tp xdelah yang obes sampai jadi segiempat...

Dapat 2 balang yang rendah tu..penuh...Tapi masa aku tulis N3 ni..dah habis satu balang...& satu balang lagi tu mak aku kata nak simpan untuk nenek,Achik & family datang minggu depan...Tapi..tapi..tapi... aku rasa macam esok pun belum tentu ada lagi biskut ni...sebab 1 balang tu habis..Yang nak simpan tu,kalau pun x malam ni...esok mesti dah surut..kena la mak aku buat lagi kot..hehehee



2 comments:

  1. sis nak tya kat mane nak cari potato strach tu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak saya cakap kt kedai jual barang2 buat biskut/kek...Kalau kt pasaraya Giant @ pasaraya cari bahagian yang jual macam2 tepung..Mak kata biasanya kawasan tepung jagung,tepung kastad...Kadang ada tulis potato strach..kdg2 ada tulis BM - tepung kentang..pack 250gm harga dalam RM3....

      Delete