Wednesday 11 September 2013

CAPATI ROLL - BEKAL CUTI UPSR

Hari ni murid Tahun 6 UPSR hari yang ke-2 dah.....Tahun depan ..aku la pulak....Sekolah aku hari ni murid Tahun 2 & Tahun 4 jew yang sekolah....Aku patutnya cuti sbb Thn 5.....Tapi,biasa la ...mak aku xkan bagi nyer kalau aku nak duduk umah sorang2.....hmm gi la jugak sekolah..Duduk buat NILAM kat PSS ngan Wani anak cikgu Zila & Aisyah anak cikgu Norimah....sambil makan bekal yang aku bawa...
Hari ni aku dengan bangganya bawa camera & handphone gi skolah  sbb aku cuti & duduk PSS je...
Ni la bekal aku hari ni...Capati Roll....


Semalam aku x bawa bekal sbb mak aku kata dia nak makan Nasi Lemak Paksu kat simpang sekolah tu....Tapi masa sampai situ dh pukul 7.00... Pastu ramai plak orangn..Kakakpun xnak turun beli..xde la beli..Dah la x bawa bekal...Mak aku bagi duit belanja 3 ringgit suruh beli kat kantin jew.....aku beli nugget je ngan air vitegen....makanan lain langsung aku x minat nak beli sbb x menarik....memang nyesal betul aku x turun beli nasi lemak tadi...Malam tadi aku cakap ngan mak aku x payah masak bekal sbb aku nak bawak Squigle jew....

Tapi bangun pagi tadi dengan malasnya aku terus gi dapur dulu...mak aku suruh mandi...tapi tersangat la malas nak mandi sbb kena paksa gi jugak sekolah...kawan2 yang lain tentu sedap lagi tidur time ni...Hmm,lepas siap pakai baju... bila tengok mak aku tengah siap bekal,akupun amik la camera ...Mak aku kata hari ni bawa bekal Capati Roll...laa..smalam dh makan capati...hari ni bekal capati lagi....tapi bila tengok mak aku buat tu...nampak sedap la plak....Hmm,x jadi lah aku nak bawa Squigle tu..nak bawa bekal Capati Roll ni lah....
Bekal aku.....dah siap.....
Bekal kakak....pun dah siap....Aku nyer banyak salad sbb aku suka salad..Kakak nyer salad sikit jew tapi lebih sos cili...
Bekal aku ngan kakak...Kakak dh tukar tupperware hijau..aku tetap tupperware biru jugak....

CAPATI ROLL....

6 keping capati segera
4 biji telur + sikit garam & pukul
daun salad
mayonis
sos cili

1. Masak capati segera tu atas kuali..xyah ltak minyak...


2. Masak sampai siap..Ni gambar semalam..Capati ni juga yang mak aku buat roll tu..
    
3. Telur tu jadikan 6 keping telur dadar....
4. Pastu setiap keping capati letakkan sekeping telur dadar..sapu juga mayonis & sos cili
5. Pastu letak daun salad....daun salad tu basuh dulu & lap dengan tisu dapur bagi kering...Gulungkan....
6. Dah siap gulung boleh la makan.. Yang ni mak aku potong 2 sbb kalau x potong..nanti x muat nak masukkan dalam tupperware....
.

7. Dah ciap....Mak aku kata kalau nak tebal...buar telur dadar tu sebiji satu dadar..daun salad pun bubuh la lebih..macam gambar bekal aku kat bawah ni... Yang aku amik gambar atas  ni kakak punyer...dia x suka salad banyak2....
Kalau salad banyak macam ni..sah la aku punyer.....telur dadar tu pun mak aku buat tebal sikit...sbb tu nampak gemuk..!!!!

Sekian lah cerita bekal aku pada hari ini.....CAPATI ROLL......nyum3..!!!!

No comments:

Post a Comment