Sunday 29 September 2013

AIR TEMBIKAI & SPAGETTI GORENG...

Ni hari Jumaat punyer....lunch untuk aku...xtau la buleh panggil lunch ke...sbb dh pukul 3.30 petang....sebab dah penat giler & dahaga pun giler juga...aku minta mak aku buat air tembikai....mak aku kata minum je air kosong..tapi aku nak juga air tembikai...aku pujuk mak aku...aku cakap seminggu dah x makan masakan mak aku.....kali terakhir makan hari Ahad minggu lepas sebelum gi Tioman....Pastu balik malam tadi tu pun aku hanya makan burger KFC baki kakak yang x habis makan tu je....Akhirnya mak aku...buat kan la juga...hehehehe

Letak plak ais banyak2...aduh.....hehehe..mak aku buat 2 gelas jew...satu untuk aku & satu lagi untuk kakak...tapi sbb kakak lebih sayangkan tidur dari air tembikai ni...makanya dua2 gelas tu aku yang habiskan.....siapa suruh dia tidur...hahahaha

Sebenarnya aku teringin sangat nak makan mee goreng.....tapi mak aku kata mee kuning xde....mak aku memang jarangpun beli mee kuning...so mak aku gantikan mee kuning tu dengan spagetti vermicelli....tapi goreng macam mee goreng...
Hmm kan aku dah kata...mak aku memang selalu simpan stok spagetti vermicelli ni banyak2 kat rumah....kalau buat mee sup ke...mee kari ke ...apa2 la mee...selalunya mak aku gunakan  spagetti ni la sebagai ganti mee....paling kerap amak aku buat.... spagetti olio...spagetti bolognaise & paling---paling---palinggggg bayak kali sangat mak aku buat ialah spagetti sardine....sampai jemu la...eh,mana ada jemu...nanti mak aku kecik hati plaks..hahaha
Spagetti Goreng ni memang rupa mee goreng pun...mak akau kata sebab mak aku buat macam mee goreng mamak...cuma ganti mee tu je....

SPAGETTI GORENG MACAM MEE GORENG MAMAK....hehehe
1/2 paket spagetti vermicelli - rebus
2 biji cili merah
1/2 bawang besar
2 bawang putih
sikit minyak
sikit udang
1pokok sawi
daun sup & cili potong
kicap kipas udang merah(kicap manis)
garam
limau
1. Masak air sampai didih..pastu masukkan spagetti..rebus 10 minit + sikit garam
2. Blend cili & semua bawang.
3. Panaskan 4 sudu minyak & tumis cili blend sampai garing
4. Masukkan udang & batang sawi..
5. Tapis spegetti & terus tuang dalam kuali yang ada cili tadi...
6. gaul rata sambil bubuh juga kicap....masukkan plak daunm sawi..kalau guna telur,pecahkan telur & gaul rata....
7. Bubuh sikit garam & cili potong
8. Angkat & masukkan dalam pinggan & tabur daun sup...Taraaaaaa...dah ciap nak makan ngan air tembikai....

2 comments: