Saturday 17 August 2013

MALAM 7 LIKUR.......

Mak aku yang cakap pasal Malam 7 Likur ni...Kata mak aku lagi Malam 7 Likur tu maksudnya malam ke-27 Ramadhan...Hari ke-2 kami buka puasa kt kampung tu adalah ramdhan 26..Malam tu lepas je maghrib dh kira 27 Ramadhan la...Sbb bulan Hijrah dikira selepas terbenam matahari,bukan selepas tengah malam macam bulan biasa tu...Sbb tu la bila umum je raya,lepas maghrib tu orang dh takbir raya...bukannya mula tengah malam.... macam tu la penerangan mak aku....
Mak aku cerita lagi yang pada masa dulu2 orang hanya akan pasang pelita raya bermula Malam 7 Likur ni la...Bukan dari awal2 puasa macam sekarang ni...Mak aku cerita lagi dulu2 dalam buku bahasa Melayu masa mak aku sekolah ada cerita pasal Malam 7 Likur ni...Kononnya malam 7 likur tu malam Lailatulqadar...Tapi tu semua ustaz kata bida'ah (kira berdosa la kalau percaya) sbb malam lailatuqadar yang sebenar hanya Allah yang tahu & kita hanya berusaha untuk buat amal ibadat...harap2 kita bertemu malam lailatuqadar tu...Hmm,mak aku kata nk tau lebih lanjut tanya la ustaz & ustazah sbb dorang lagi arif...

Cuma kalau dulu2 waktu malam bulan puasa lebih meriah kat kampung... Mak aku kata masa tu mana ada letrik...rumah nenek guna pelita minyak tanah jew...Mak aku kata dia teringin sangat nk pasang pelita banyak2 mcm dalam buku tu..ada juga rumah orang kampung yang pasang banyak pelita dibuat dgn buluh @ peliata minyak yang biasa tu..Tapi rumah nenek xde banyak pelita tu...So,w/pun teringin nk tengok pelita dipasang banyak2 ..hanya tengok rumah orang la..Lgpun xde sapa nk buat pelita ngan buluh tu..Emak aku kata masa tu Pak Njang pun kecik lagi....lepas Pak Njang dh besar ada la skali dua Pak Njang buat pelita buluh tu...Tahun ni nampak Pak Njang pun semangat je nk sambut raya...Pak Njang kata tahun ni dia nak raya puas2 ...Mak aku & achik pun semua beria-ia je....

Makanya mengambil kira nostalgia mak aku tu,mak mak aku suruh Pak Njang pacakkan kayu & pasang pelita raya...Pelita buluh yang tahun2 lepas tu banyak yang dh rosak..Pelita ni pelita plastik je,mak aku beli kat Mydin Subang Jaya 2 minggu lepas..mak aku beli 2 dozen ( 1 dozen = 12) maknanya mak aku beli 24 buah la....Minyak tanah plak abang aku beli masa balik kerja petang tadi tu...Kayu2 nak sangkut pelita tu Pak Njang siapkan petang tadi jugak....Lupa la plak nak amik gambar Pak Njang potong kayu & ketuk paku serta sangkut pelita tu..Dh semak gambar dalam camera ni ...hanya gambar deretan pelita tu dari jauh je...amik gambar dari dalam rumah nenek.....Tapi semua pelita tu sma jew macam pelita sebuah yang kt atas tu...Kayu tu Pak Njang yang amik kat kebun.. Dia potong sama panjang & dia pacakkan kt sepanjanh jalan kuar umah nenek tu...
Ni deretan pelita yang Pak Njang buat tu...Masa ni pagi sangat lagi....nampak yang putih tu adalah kabus...hmm best la kat kampung sejuk je & ada kabus..kalau kat KL ..kalau nampak putih macam tu bukan kabus..tapi jerebu...hmm...gambar ni xde tarikh sbb yang ni amik guna camera Samsung...yg ada tarikh tu guna camera Nikon...Haa...nampak pelita tu lain sikit kan...tapi bukan la sbb guna camera lain ...ada sebabnya...
Ni ha..ni gambar dekat....pelita tu Pak Njang tutup ngan plastik...Tujuannya kalau hujan xdela pelita tu basah...Pelita ni kalau basah dia x nak menyala... Mak aku kata dulu2 zaman mak  blm ada idea nk tutup ngan plastik..Masa tu kalau hujan je,kena la angkut/kutip pelita tu...Kalau yg ada banyak pelita susah la sbb bukan boleh isi dlm satu bekas...nanti minyak tanah yg ada dlm pelita tu tumpah plak...Hmmm..x tau la siapa yg mula2 guna idea nk tutup ngan plastik ni...


Tahun ni Pak Njang sporting sangat ngan ank2 buah dia..hehehe..Mungkin rezeki Aqil yang dh besar la tu..Dulu..jangan harap dia nk bawa kitaorang ronda2 kampung..Sekarang ni...bukan takat dia ajar bawa motor...malam2 belanja makan ais krim...layan kitaorang main bunga api & yang lagi best nya Pak Njang kata nanti dia nak bagi duit raya...yeyeyeyeyeyyyy!!!!!!

Pagi tadi lagi juga achik ngan mak aku sibok pasang Lampu Kelip2 a.k.a Lampu Raya la tu.....hahahaha..

Haaaa...walaupun gambar ni blur jew tp memang nampak kan kemeriahan lampu tu...selalu nenek beli lampu lip-lap2 yang warna-warni tu... Tapi kali ni mak aku beli lampu ketupat yang rambu-ramba plak..Gambar ni blur sbb aku amik gambar sambil berlari...heeYang depan hitam tu Pak Njang aku tengah start moto nk gi kedai... Bukan hantu ye....sbb bulan puasa mana ada hantu...heee


No comments:

Post a Comment