Saturday 17 August 2013

BUKA PUASA RAMAI-RAMAI ...HARI KE-28 PUASA....

28 puasa tu hari Selasa..Maknanya dh 3 hr buke kt kampung...Kira 2nd last day la puasa thn ni...Mak aku cakap dlm s/khabar & TV dh cakap thn ni dijangka puasa 29 hari sahaja & bukan 30 hari mcm thn lepas..Lagi satu mak aku kata ada beberapa negara puasa awal sehari dari Malaysia....Hmmm....mak aku tu mmg suka membaca & suka sangat bgtau info apa saja yg dia tahu...Agaknya dolu2 mak aku tu cita2 nk jadi wartawan kot...hahahaha
 JERUK IKAN
2 keping ikan isi - cntohnya ikan tenggiri,tongkol,ikan merah,ikan jenahak & lain2
(ikan ni gaul garam kunyit & goreng)
Bahan tumis:
2 bunga lawang- yg macam bintang tu
5 bunga cengkih- yg kecik2
1 camt halba campur - yg biji sawi + macam2 tu
1 kayu manis- kulit kayu yg bergulung tu
Bhn Lain:
15 biji bawang merah(bawang kecik) - biar sebiji2
10 bawang putih- biar sebiji2
1 bawang besar- belah 8
2 cili merah - potong serong
1 ketul halia- potong panjang2( halia ni banyak pun xpe)
1 cawan cuka makan (yg airnya jernih & masam tu la) ada jual kt kedai.selalunya tempat kicap & sos...guna yg jernih sbb ada cuka yg merah
sikit kunyit
garam,gula & minyak

1. ikan tu garamkan & kunyitkan..goreng..angkat
2. Panas dalan 1/4 cwn minyak & tumis rempah2 tu (bahan tumis)
3. bubuh cuka & garam serta gula..Pastu bubuh bawang merah,bawang putih yg x perlu potong tu & halia...kacau dlm 5 minit..Ni tujuannya nak kasi bawang & halia tu jadi rangup & x lembik sbb cuka tu yang menjerukkan bawang2 tu...Lepas kacau dlm 5 minit tu baru tambah air dl 1 cwn..Ni untuk menjadikan kuah.. Jagn bubuh air dulu sbb nnt bawang2 tu lembik sbb dh kira mcm rebus plak...bila bwng2 tu dh sebati ngan cuka baru masuk air tau..baru dia rangup & sedap
4. Dh nk angkat baru masuk cili & bawang besar yg potong 8 tadi..Rasa la garam gulanya..Rasa ikan jeruk ni kena seimbang masam,manis & masinnya...ikut selera la...

**** Pesan nenek aku... jeruk ikan ni lagi lama simpan lagi sedap sebab rasanya akan jadi sebati..Tapi panaskan la tiap2 hari...Buat banyak2 ....kalau kuah dh kering tambah je sikit cuka & sikit air..rasa la balik masam,masin manisnya...


Asalnya lauk ni nenek yang masak...Namanya "Jeruk Ikan Jenahak"..Seriously aku xtau camana ikan tu sbb aku x tengok...Yang aku tgk ikan tu dh jadi macam ni...Lauk ni rasa masam2 manis & sikit pedas..Pak Njang la paling suka sbb aku nampak banyak kali di tambah lauk ni masa buke puasa...Mak aku ada masak asam pedas daging....sambal petai....ikan goreng & laksa sbb achik nak makan laksa...Tapi ntah macamana aku x amik gambar...mmg ada amik gambar tp rasanya guna tab Haikal kot sbb dlm camera aku...gambar ni jew yang ada...huhuhu

Hmmm buka puasa hari 28 puasa macam biasa jew...tapi rasa macam sedih la jugak sbb hari ni last buka puasa ramai2...Malam ni achik.pakcik,haikal & aqil x tido umah nenek sbb esok pagi lepas sahur dorang dh nak bertolak balik Pahang...Tahun ni dorang semua berya di Pahang...huhuhu

No comments:

Post a Comment