Monday 19 August 2013

BALIK KL....OH,OH,OH...BALIK KL..........

Aku bukan la suka sangat pun nak balik KL sbb cuti sekolah ada beberapa hari lagi..Hari Khamis kami dh nak balik KL...ada 4 hari lagi nk skolah...tp mak aku kata hari Jumaat dia ada hal...Hari sabtu & Ahad plak kakak ada seminar SPM kt NSTP...

Pagi2 tu pukul 6 mak aku dh kejut...Pukul 7.30 semua barang dh masuk bonet...Pak Njang dh susun semua beg & macam2 dalam bonet...Abang la yang sedih sbb hari ni dia keje pukul 8.00...&.30 dia dh gi keje...dia sedih sbb kami semua balik pagi ni ..x sempat la tunggu dia balik keje...

Pukul 8.00 kami dh bertolak...nenek ikut juga smp rumah achik..Pak cik dh balik dulu nak tebang pisang kt rumah dia untuk kami bw balik....
Ingatkan dh penuh bonet kat kampung dh selesai dah...Rupanya singgah plak rumah achik..Pakcik 7 achik bagi lagi macam2...Baju merah celah2 pokok mempelam tu Pak Cik tengah usung pisang....Pokok mempelam tu nampak macam xde buah...tapi....

Tapi..kalau dh tengok dekat2 baru nampak buah yang lebat tu...buah yg dh besar..buah yang baru menetas..eh,buah menetas ke..?  heee..Acik kata ni namanya mempelam telur...sbb tu aku kata buah tu menetas...hmm bunga pun banyak...achik nak kait mempelam tu banyak tapi mak aku xnak sbb nanti xde sapa nak makan....so...achik kait beberapa biji sahaja...

 Mak aku amik plak daun limau purut sbb daun ni banyak....
Ni ha...pokok limau purut yang lebat daun tu...Aku suka daun limau purut sbb bau dia best..Aku suka bau tu sbb ada bau tom yam...aku mmg suka tomyam...Best lagi letak daun ni dalam nasi goreng tom yam...pegh,sedap gilerrrr...
Ni sungai..mak aku kata bukan sungai,tapi tali air...hmmm,ntah la x nampak pun tali tu...haaaa...yang semak2 tu la mini dusun achik & pakcik...Macam2 ada...rebung..rambutan..mempelam...pisang & macam2 lagi

Achik tambah lagi 5kg beras pulut dalam bonet keta mak aku...2 balang kuih siput...2 sikat pisang...rebung...1 bekas biskut raya...daun limau purut....

Hmmmmm...aku lupa nak snap gambar bonet keta masa ni...Kalau tengok bonet keta mak aku tu...dh macam Pasar Tani...........penuh macam2

















No comments:

Post a Comment