Sunday 9 June 2013

SAMBAL TELUR + SARDIN

Hahaha..dah macam blog masak-masak plak..Dah terpengaruh la pulak..tapi bukan aku yang masak..Mak aku yang masak.Aku amik gambar & tulis je. Mak aku cakap elok juga tulis  & simpan resipinya untuk aku bila besar nanti..Macam mak aku dia dah selalu masak.Tak yah tengok resipi.kecuali yang dia tak tau la.Hmm mak aku memang ada buku resipi pun yang dia gunting dari majalah.Ada juga aku tengok dia salin resipi dalam handphone...hahaha

Hari ni mak aku ada hal kt Tanjung Malim.So,dia masak spegetti untuk srapan & tengahari pun itu la jugak sbb mak aku masak banyak( resipi ni belum sempat tanya mak aku,tapi aku dah amik gambar,nanti aku akan tulis).takut balik lambat...Lagipun hari ni last dah cuti sekolah.Takut PLUS jem..Ni yang mak aku masak pagi semalam...Buat sarapan.Mak aku masak sambal sardin + telut & makan ngan pulut kukus yang digaul santan.Kami semua memang suka pulut pun. Selalunya mak aku masak pulut ni makan ngan sambal bilis & bungkus dalam daun pisang cam nasi lemak tu.Mak aku cakap itu pulut sambal namanya..Tapi hari ni makan ngan samnal sardin ni..Tak tau la ikan bilis habis ke @ memang mak aku nak masak lauk ni...Ni  resipi yang mak aku cakap & aku tuliskan:
 Yang atas ni sambal.Yang bawah tu pulut aku


SAMBAL SARDIN + TELUR
6 biji cili merah
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Air asam jawa,gula,garam
1 tin sardin
3 biji telur
Minyak

1. Rebus telur & kupas & goreng dalam minyak
2. Blend cili,bawang.Tumis
3. Bubuh garam,gula & air asam
4. Bubuh pulak telur & sardin
5. Makan la ngan pulut
Pulut tu mak aku cakap kena rendam malam.Pagi kukus. Gaul dengan santan + garam...Nyam3..Aku suka..Tpi aku lagi suka pulut bubuh santan banyak2 makan ngan durian..Agh...

No comments:

Post a Comment