Monday 17 June 2013

POKOK HEVEA........

Aku ni asyik tulis merapu2 syok sendiri ja.. cer tulis pasal ilmu skit.. Ye la....Bismillah..
Ni pasal pokok Hevea Brasilensis...Haaa..hambik...pokok hapa tu... Aku pun baru tau ...bila mak aku soh cari maklumat tu baru aku tau... Tapi bila tulis kat google rupanya ...Laaaa pokok getah....Kalau pokok getah tau la aku...Pernah tengok pernah pegang & cium bau getahnya dah pun... hahaaaa


Ni la pokok getah yang aku pernah pegang & cium getah yang masih cair & dah beku..Pokok ni kat kampung nenek..Balik hari tu lupa nek tengok ada lagi ke tak pokok getah ni...
Tu ha aku ngan kakak tengah belajar untuk kenal pokok getah..(pokok Hevea Brasiliensis..)hahaha..Getah yang cair tu kalau kita  sapu kat tangan dia cepat kering & bila kita nak tanggalkan dia keluar macam daki..Kalau sapu kena bulu tangan..mau nangis sebab sakit nanti tertanggal ngan bulu tangan..hahaha
Getah yang dah keras dalam pasu tu....yerk..! bau dia...pegh...busuk....Tapi mak aku cakap itulah yang penoreh getah buat setiap hari...& busuk2 getah tu...dah jual...mahal tu...Nenek aku cakap dolu2 penoreh getah hidup susah sebab getah tu murah....Sekilo getah beku baru dapat 50 -70 sen je...Sekarang penoreh getah ramai yang dah kaya....Sekilo getah kalau jual boleh dapat 6-7 hinggit..Omak ai...Tapi kata nenek lagi sekarang ni dah turun sikit harga getah tu..

Lagi satu mak aku cakap getah ni dulu banyak sangat kat Malaysia sbb ramai orang tanam.Sekarang ramai oarang tebang & banyak ledang getah dah jadi kawasan perumahan & kawasan kilang...Laaa...camtu....

No comments:

Post a Comment